- Hasznos
- Gyakori kérdések
Gyakori kérdések
Az alábbi témakörökből kiválaszthatja, hogy mivel kapcsolatban szeretne tájékozódni. Az adott témára kattintva pedig kérdések könnyítik meg, hogy megtalálja a szükséges információt.
2018.10.17. napjától a honlapon elérhető feltételekkel új lakás-előtakarékossági szerződés megkötésére állami támogatással nincs mód, az ott szereplő információk a korábban megkötött szerződésekre vonatkozóan tájékoztató jellegűek.
-
- Tájékoztatás
- Az Azonnali Fizetési Rendszer általános működésével kapcsolatban felmerülő kérdésekkel kapcsolatban részletes tájékoztatást nyújt az MNB által létrehozott honlap Gyakran Ismételt Kérdések aloldala: https://mnb.hu/azonnalifizetes#gyik
-
- Van-e rá lehetőség, hogy a Fundamentánál vezetett szerződésekhez tartozó számlaszámokhoz is másodlagos azonosítót rendeljek hozzá?
A Fundamenta-Lakáskassza Zrt. nem minősül pénzforgalmi szolgáltatónak, ezért nem kezelünk másodlagos azonosítókat. Így nincs mód másodlagos azonosító regisztrálására.
-
- Hol tudom ellenőrizni, hogy valóban sikeresen megkapta a Fundamenta a pénzemet?
Amennyiben a tranzakció sikeres volt, arról az Ön által használt internetbank, mobilbank saját rendszerében, a szokott módon kap értesítést, vagy bankszámlája számlatörténetében tájékozódhat.
Az utalás beérkezéséről megbizonyosodhat a Fundamenta WebBankár felületén is, ahol a beérkező, de még le nem könyvelt tranzakciókat általában néhány órán belül már megjelenítjük ügyfeleink egyszerűsített számlatörténetében. Mindenképpen érdemes regisztrálni WebBankár felületünkön, hiszen az aktuális információk és a számlatörténet megtekintése mellett, új lakás-előtakarékossági szerződést is köthet, módosíthatja adatait, valamint befizetéseit is kezelheti.
-
- Még nincsen WebBankár regisztrációm, hogyan kell regisztrálni a felületre?
Lakossági ügyfélként honlapunkon keresztül érheti el a WebBankár felületünket (www.fundamenta.hu, jobb oldalon felül található a WebBankár gomb). Ezen a felületen tud regisztrálni, illetve a későbbiekben itt tud bejelentkezni már meglévő felhasználói fiókjába. A regisztrációhoz szüksége lesz 8 számjegyből álló ügyfélszámára, melyet a számlakivonaton talál meg.
-
- A Fundamenta WebBankár felületén miért nem látom egyből, hogy megkapták a pénzem? Elrontottak valamit?
A Fundamenta fogadó oldali szereplőként vesz részt az Azonnali Fizetési Rendszerben, amelynek köszönhetően a Társaságunk felé elektronikusan indított, belföldi 10 millió forint alatti egyedi forintátutalások pár másodperc alatt befogadásra kerülnek az év 365 napján 0-24 órában.
Tekintettel azonban arra, hogy a Fundamenta-Lakáskassza Zrt. nem minősül pénzforgalmi szolgáltatónak, így a befizetések elszámolási számlán történő azonnali megjelenítése legkésőbb a befizetést követő napon, míg a tényleges jóváírás, illetve elszámolás legkésőbb az átutalást követő munkanapon történik meg.
-
- Beléptem a WebBankár felületemre, de nem látom a számlatörténetben a Beérkezett, de nem lekönyvelt tételek között az általam elutalt pénzt, pedig a bankom visszajelezte, hogy sikeres volt a tranzakció.
Főszabály szerint elmondható, hogy az Azonnali Fizetési Rendszer bevezetésével a Társaságunk felé kezdeményezett, 10 millió forintot meg nem haladó, aznapi értéknapos átutalási megbízások néhány másodpercen belül befogadásra kerülnek. Ezt követően a befizetések elszámolási számlán történő megjelenítése legkésőbb a befizetést követő napon, míg a tényleges jóváírás, illetve elszámolás legkésőbb az átutalást követő munkanapon történik meg.
Technikai információ: A WebBankár rendszerbe történt belépést követően, a böngészés ideje alatt beérkező új tranzakciókkal a felületi megjelenítést nem frissítjük, azokat ügyfeleink csak a következő bejelentkezést követően tudják megtekinteni. További lehetőséget jelent, ha a felhasználó újra tölti az aktuális lapot a böngészőben, vagyis a böngésző frissítésével is láthatóvá válnak ezek a tranzakciók (a felületen az oldalak közötti váltás nem jelent frissítést).
-
- Tájékoztatás
Jelen tájékoztató a Fundamenta-Lakáskassza Zrt. rendelkezésére álló információk, elsődlegesen a lakás-takarékpénztárakról szóló 1996. évi CXIII. törvény módosításáról szóló 2018. évi LXIII. törvény (Törvénymódosítás) és annak aktuális hatósági jogértelmezése alapján készült. A Fundamenta-Lakáskassza Zrt. fenntartja a tájékoztató módosításának jogát elsődlegesen az illetékes hatóságok jogértelmezésében történő változás esetére.
Jelen tájékoztató közzétételének napja: 2019. január 11. napja.
-
- Mely szerződések esetén jár az állami támogatás?
Állami támogatás a törvénymódosítás hatályba lépését megelőzően, azaz legkésőbb 2018. október 16. napján aláírt szerződések esetén jár, feltéve, hogy a lakás-előtakarékoskodó, illetve a kedvezményezett ezen a napon az aláírt szerződés viszonylatában állami támogatásra jogosult volt.
-
- A 2018. október 16. éjfélig aláírt ajánlatokra meddig kell teljesíteni a számlanyitási díj és az első havi megtakarítás befizetését?
A szerződésre fizetendő számlanyitási díj, továbbá a megtakarítások esedékességére és befizetési határidejére továbbra is az eddigi szerződéses feltételek érvényesek az alábbiak szerint:
A számlanyitási díjat a lakás-előtakarékossági szerződés megkötésére irányuló ajánlat aláírásának napját követő 120 napon belül kell megfizetni.
Az első havi megtakarítás összegét a lakás-előtakarékossági szerződés megkötésére irányuló ajánlat aláírásának napját követő hat hónapon belül kell befizetni.
-
- Jár-e állami támogatás arra a megtakarításra, amelyet a szerződésben vállalt összegen felül helyezek el?
Állami támogatás legfeljebb a 2018. október 16-án érvényes, szerződésben vállalt rendszeres megtakarítási összegnek megfelelően igényelhető. 2018. október 16-át követően a szerződésben rögzített mértéket meghaladóan fizetett megtakarításra nem jár állami támogatás.
-
- Befolyásolja-e a törvénymódosítás a korábbi betétbefizetések állami támogatását?
A törvénymódosítás nem befolyásolja a 2018. október 17. előtt teljesített betétbefizetések után igényelhető állami támogatás összegét.
-
- Hogyan hajtható végre a szerződés módosítása a törvénymódosítást követően?
Ha a 2018. október 17-ét követően aláírt szerződésmódosítás a szerződés futamidejét vagy a vállalt megtakarítás összegét növeli, a szerződésre állami támogatás legfeljebb a 2018. október 16-án érvényes futamidőnek és vállalt rendszeres megtakarítási összegnek megfelelően igényelhető.
-
- Megváltoztatható-e az állami támogatás iránti igény az egyes megtakarítási évekre?
Az eredetileg állami támogatásra jogosult szerződéseken az állami támogatás igénylése megtakarítási évenként módosítható marad a 2018. október 16-án érvényes futamidőn belül, de 2018. október 16-át követően állami támogatás csak olyan megtakarítási év után igényelhető, amelyre vonatkozóan 2018. október 16. napjáig állami támogatás iránti igényét a szerződő bejelentette és állami támogatásra való jogosultsága fennállt.
-
- Módosítható a kedvezményezett személye, és az új kedvezményezett kaphat-e állami támogatást?
Lehet kedvezményezettet módosítani az eredetileg állami támogatásra jogosult szerződésen. Az állami támogatás az új kedvezményezett javára ugyanazon megtakarítási évekre és legfeljebb olyan összegekben igényelhető, amelyek tekintetében az állami támogatás igénylési feltételei 2018. október 16. napján fennálltak.
-
- Átruházható-e a szerződés közeli hozzátartozóra?
Az átruházás közeli hozzátartozóra továbbra is lehetséges. Az állami támogatás az új szerződő vagy az általa megjelölt kedvezményezett javára ugyanazon megtakarítási évekre és legfeljebb olyan összegekben igényelhető, amelyek tekintetében az állami támogatás igénylési feltételei 2018. október 16. napján fennálltak.
-
- Mi történik a szerződés öröklése esetén?
Öröklés esetén jogutódlás történik, ezért az állami támogatásra jogosult örökhagyó szerződése állami támogatásra jogosultként folytatható. Az állami támogatás az új szerződő vagy az általa megadott kedvezményezett javára ugyanazon megtakarítási évekre és legfeljebb olyan összegekben igényelhető, amelyek tekintetében az állami támogatás igénylési feltételei 2018. október 16. napján fennálltak.
-
- Alkalmazni kell-e a társasházak és lakásszövetkezetek által kötött szerződésekre is a fentieket?
A fenti tájékoztatások vonatkoznak valamennyi lakás-előtakarékoskodó, vagyis magánszemély, társasház vagy lakásszövetkezet által megkötött lakás-előtakarékossági szerződésre.
-
- Meddig jár állami támogatás az eredetileg állami támogatásra jogosult szerződésekre?
Az eredetileg állami támogatásra jogosult szerződésekre a 2018. október 16-án érvényes szerződésben rögzített feltételek szerinti futamidő végéig jár az állami támogatás.
Amennyiben a szerződést módosították, a legkésőbb 2018. október 16-án aláírt szerződésmódosítási kérelem szerinti futamidő végéig jár állami támogatás.
A futamidő a szerződés módozatának jellemzője, amelyet az Üzletszabályzat adott módozatra vonatkozó melléklete tartalmaz „A rendszeres megtakarító megtakarítási ideje a fordulónapig” elnevezés alatt.
A futamidőn túl teljesített betétbefizetés után, ideértve a kiutalási időszakban teljesített betétbefizetést is, állami támogatás nem igényelhető.
Az Üzletszabályzatot itt éri el.
-
- Nem járt még le a szerződésem, de most van szükségem a pénzre. Mit tegyek?
Igényeljen Megvalósító Lakáshitelt. Amennyiben 2018.10.16-ig kötött, állami támogatásra jogosult szerződéssel rendelkezik, az alábbi konstrukciók közül választhat: Megvalósító Lakáshitel (2 év megtakarítás időig igényelhető) és Továbblépő Lakáshitel (2 év után, de még a megtakarítási idő lejárta előtt igényelhető).
-
- Mikor igényelhetek Megvalósító Lakáshitelt?
Megvalósító Lakáshitelt már a szerződéskötéskor azonnal, vagy a megtakarítási idő alatt bámikor igényelhet. A kölcsön nyújtásának feltétele, hogy a hitelképesség-vizsgálat során hitelépesnek bizonyuljon az ügylet. A kölcsönkérelem benyújtásának részletes feltételeiről ügyféltanácsaink és nyilvános Hirdetményeink segítségével tájékozódhat.
-
- Hogyan igényelhetem a Megvalósító Lakáshitelt?
Igényét elsősorban személyi bankárjának jelezheti. Amennyiben az ő elérhetősége nem ismert, vegye fel a kapcsolatot ügyfélszolgálatunkkal, vagy jelezze honlapunkon a Kapcsolat menüpont alatt, hogy személyes tanácsadást kér. Személyi bankárunk felveszi Önnel a kapcsolatot és segít a hitelkérelem összeállításában, illetve továbbítja azt Lakás-takarékpénztárunk felé.
-
- Biztosan megkapom a Megvalósító Lakáshitelt?
Hitelkérelme és a benyújtott dokumentáció alapján hitelbírálatot végez Lakás-takarékpénztárunk. A bírálat eredményéről és a kölcsön kifizetésének feltételeiről írásban kap tájékoztatást.
-
- Milyen célra kérhetem?
A Megvalósító Lakáshiteltcsak a lakás-takarékpénztári törvényben meghatározott lakáscélok közül a következők felhasználására igényelheti: felújítás, vásárlás, építkezés, lakáscélú hitel hitelkiváltása, közművesítés, társasház-lakásszövetkezet a közös részek felújítására.
-
- Mi a Továbblépő Lakáshitel?
A 2018. október 17. napját megelőzően kötött lakás-előtakarékossági szerződések esetén igényelhető olyan hitel, mellyel lakáscélját kiutalás (szerződés lejárata) előtt megvalósíthatja. A Továbblépő Lakáshitel változtatható kamatozású lakáscélú kölcsön. A kamat mértékéről ügyféltanácsadóink és nyilvános hirdetményeink segítségével tájékozódhat. A kamatot a rendszeres megtakarítás folytatása mellett a szerződés kiutalásáig kell fizetni. Kiutalást követően a kölcsönösszeg teljes visszafizetéséig tovább kell fizetnie a törlesztő részleteket, de már fix kamatozású lakáskölcsönként. A teljes szerződéses összeg igényelhető hitelként, ha ennél kevesebbre van szüksége, a szerződéses összegét lecsökkentjük.
-
- A megfizetett törlesztő részletek után van-e adójóváírásra lehetőségem?
2007. január 1-jén hatályon kívül helyezték az adójóváírás igénybevételére vonatkozó törvényt, így ezt követően folyósított kölcsönök esetén nincs lehetősége adójóváírást igénybe venni.
-
- Hogy kell igazolnom, hogy valóban a megjelölt célra költöttem a folyósított összeget? Milyen határidővel?
A lakáscélt igazoló dokumentumokról szóló összefoglaló táblázat az Hasznos menüpont alatti Dokumentumtárban érhető el.
-
- Ha vissza tudnám fizetni egy összegben a lakáshitel összegét, megtehetem? Hogyan?
Levélben jelezze nekünk, hogy ez a szándéka és mi megírjuk, milyen határidővel, milyen bankszámlaszámra, mekkora összeget kell befizetnie ahhoz, hogy hitele megszűnjön. Az előtörlesztésnek a díját a mindenkor hatályos díjtáblázatunk tartalmazza. Hitelszámla kizárólag a lakáscél megvalósulásának leigazolását követően szüntethető meg. A hitel elő- vagy végtörelsztésének bejelentéséhez szükséges nyomtatványt ITT találja.
-
- A lakáshitel kölcsönkérelmi nyomtatványra kinek az adatait kell beírni? Ki lesz az adós? Ki lesz az adóstárs? Mindenképpen kell jelzálog?
Az adós, adóstárs adatait kell feltüntetni a hitelkérelmi nyomtatványon. Adós minden esetben a szerződő, adóstárs a kedvezményezett, ha van megjelölve a szerződésen. Adóstársak lesznek automatikusan a házastársak is. További adóstársak, illetve jelzálog bevonását a felvenni kívánt hitel nagyságától függően írjuk elő.
-
- Korlátozott a szerződésem az önkormányzatra/bankra/takarékszövetkezetre, kérhetek lakáshitelt?
Ha a szerződés korlátozva van, akkor annak a banknak, takarékszövetkezetnek, önkormányzatnak (közmű-társulatnak) az engedélyével lehet lakáshitelt felvenni, akinek javára a zárolás megtörtént, de ehhez általában nem járulnak hozzá.
-
- Kevesebb pénzre van szükségem, mint a szerződéses összeg. Így kérhetem a lakáshitelt?
Ebben az esetben javasoljuk a kölcsönkérelemben a szerződéses összeg csökkentését, a kívánt kölcsön összegére.
-
- Több pénzre van szükségem, mint a szerződéses összeg. Így kérhetem a lakáshitelt?
Megemelheti a szerződéses összeget, ehhez kérje munkatársaink segítségét.
-
- Biztos, hogy nincs szükségem a kölcsönre, csak a teljes megtakarításomra. Hogy jutok a pénzemhez?
Hosszabb futamidejű, magasabb szerződéses összegű szerződését tudjuk úgy módosítani, hogy a szerződés elérje a kiutalás feltételeit. Amennyiben a módosítás és azt követően a kiutalási időtartamot nem tudja, vagy nem kívánja megvárni, akkor szerződését felmondással is megszüntetheti. Ha eltelt minimum 48 hónap megtakarítási idő, akkor levélben kérheti a szerződés megszüntetését és az addigi megtakarítását (2018.10.16-ig kötött szerződések esetén állami támogatással, 2018.10.17-től kötött szerződések esetén kamatbónusszal) kifizetni a szerződésen szereplő kedvezményezett (amennyiben megjelölésre került) vagy szerződő közeli hozzátartozójának/ közeli hozzátartozóinak meghatározott lakáscéljára. Ehhez szükséges, hogy a levélben megjelölje a lakáscélt, megírja a kifizetés helyét (legcélszerűbb egy bankszámlaszám megadása, mert a postai úton történő kifizetés díjköteles) és a levélhez csatolni kell a lakáscélt igazoló dokumentumokat. A megszüntetéshez formanyomtatványt igényelhet tanácsadójától, telefonos vagy személyes ügyfélszolgálatunkon, továbbá honlapunkon a Hasznos menüpont alatti Dokumentumtárban is megtalálja.
-
- Azt írták, hogy nem egyezik az aláírásom. Mi alapján állítják ezt? Mit csináljak?
Minden beérkezett ügyfélrendelkezésen az aláírást összehasonlítjuk az ajánlati nyomtatványon szereplő aláírással. Figyelembe vesszük, hogy minden aláírás változik az évek során, illetve, hogy nincs két egyforma aláírás, de ha nagyobb eltérést tapasztalunk, értesítjük ügyfelünket és kérjük, erősítse meg szándékát. Erre lehetősége van úgy, hogy levelét megismétli, és két tanúval aláíratja, vagy közvetlenül telefonos ügyfélszolgálatunkon megerősíti beazonosítást követően, hogy a beküldött levelet Ön írta alá és fenntartja felmondási, szerződésmódosítási szándékát.
-
- Mennyi idő múlva fizetik ki a befizetéseimet?
A felmondási idő a hiánytalan felmondási kérelem beérkezésétől indul, a 2017.06.30-ig kötött szerződéseknél 3 hónap, a 2017.07.01-től kötött szerződések esetében pedig 2 hónap.
Önnek lehetősége van gyorsított eljárást is kérni, mely esetben a kifizetésre a hiánytalan felmondási nyilatkozat beérkezését követő egy hónapon belül kerül sor. A gyorsított eljárás díját a hatályos Díjtáblázat tartalmazza, a díjat kifizetéskor, a kifizetendő összegből vonjuk le.
-
- Már négy éve fizetem a megtakarításokat, miért nem értesítettek még, hogy lejárt a szerződésem? Négy éves futamidőt vállaltam.
- A négy évre kötött szerződések pontos futamideje attól függ, milyen módozatú szerződést kötött. Ha azt jelezte az üzletkötőnek, hogy 4 évig tud takarékoskodni, és meghatározott összegre számít a futamidő végén, akkor üzletkötője kiválasztotta Önnek a legmegfelelőbb módozatú szerződést. A 2018. október 17. előtt megkötött szerződések esetében a "4 éves megtakarítás" jelenthet 48, 49, 50, 52 vagy 59 hónapos futamidőt is. Ha az Ön által vállalt megtakarítási időszak véget ért és szerződésének lejáratáról még mindig nem tájékoztattuk, gondolja végig a következőket: • minden hónapban befizette-e a vállalt megtakarítási összeget, • emelt-e szerződéses összeget a futamidő alatt, • volt-e olyan év, amikor az állami támogatást a Magyar Államkincstár visszautasította, • kért-e szüneteltetést a megtakarítási időszakban, • rendszeresen, havi megtakarítással fizette a vállalt összeget, vagy esetleg mindig utólag pótolt nagyobb összegeket. Bármelyik fent említett esetben a kiutalás várható időpontja kitolódik. Ha a szerződés a kiutalási feltételeknek megfelel, akkor a következő hónapban postázzuk a kiutalásról szóló tájékoztató levelünket (AVISO), e mellé csatoljuk azokat a válaszlapokat, melyek segítségével az Önnek legmegfelelőbb formában kérheti a kiutalást.
-
- Mit küldjek vissza, ha nem kérem a kölcsönt, de van lakáscélom?
- Amennyiben van lakáscélja, úgy az állami támogatásra igényt tarthat. Amikor szerződése lejár, kiutalási értesítőt küldünk Önnek. Ebben megtalálja a megfelelő válaszlapot. A válaszlapot mindig alá kell írni a szerződő félnek, és ha van megjelölve kedvezményezett a szerződésen, akkor neki is. Ha új kedvezményezettet kíván megjelölni, akkor az új kedvezményezett is írja alá a kiutalási válaszlapot. Kedvezményezett módosítás esetén kérjük adja meg közeli hozzátartozójának összes személyes adatát (név, lakcím, születési idő, hely, édesanyja neve, adóazonosító jel, személyi igazolványszám, lakcím kártyaszám, elérhetőség) a módosítás végrehajtásához. Kiutaláskor az állami támogatást kapó személynek vagy annak közeli hozzátartozójának /közeli hozzátartozóinak a lakáscéljának kell megvalósulnia.
-
- Mit küldjek vissza, ha nem akarok lakáscélt megjelölni, de a pénzre szükségem van?
- Amennyiben nem kívánja lakáscélra használni az összeget, felmondó nyilatkozatot tud küldeni. Az erre szolgáló formanyomtatványt letölthető honlapunkról, vagy igényelheti telefonos ügyfélszolgálatunkon. A postai kifizetés díját mindenkor hatályos díjtáblázatunk tartalmazza, a banki átutalás díjmentes.
-
- Melyek a lakáscélt igazoló dokumentumok, és mikor kell beküldeni őket?
- Amennyiben állami támogatásra igényt tart, lakáscél igazolási kötelezettségnek kell eleget tennie. Vannak dokumentumok, amelyek már ahhoz szükségesek, hogy a kifizetést teljesíthessük, illetve vannak dokumentumok, amelyeket kifizetés után a törvényben meghatározott határidőn belül szükséges beküldeni. A lakáscélt igazoló dokumentumokról szóló összefoglaló táblázat az Hasznos menüpont alatti Dokumentumtárban érhető el.
-
- Mit csináljak, ha van lakáscélom, de nem a jelenlegi kedvezményezettnek, hanem nekem lenne szükségem a pénzre?
- Kiutaláskor az állami támogatást kapó személynek vagy annak közeli hozzátartozójának /közeli hozzátartozóinak a lakáscéljának kell megvalósulnia. Ehhez a kedvezményezett töltse ki az Ön adataival a Közeli Hozzátartozói Nyilatkozatot és írja alá. Amennyiben a kedvezményezett kiskorú, Ön, mint szerződő írja alá helyette. A Közeli Hozzátartozói Nyilatkozatot letöltheti honlapunkról az Információtár/Dokumentumtár alól, vagy kérheti annak postázását telefonos ügyfélszolgálatunkon.
-
- Később felújítok/ingatlant vásárolok, de most másra kell a pénz. Kérhetem-e az állami támogatást is?
- A kiutalást, amennyiben állami támogatást is kér, vagy állami támogatásra és hitelre is igényt tart, csak lakáscél igazolásával kérheti. Arra nincs lehetőség, hogy most kérje az összeget állami támogatással (akár hitellel, akár a nélkül kéri a kiutalást) és a lakáscélt a törvényben előírt határidőn túl igazolja le.
-
- Megírták, hogy a szerződés kiutalásra került, a pénzt még nem kaptam meg. Mikor fizetik ki?
- A kiutalás nem azonos a kifizetéssel, az a szerződés technikai lezárását jelenti. Ha Ön a kiutalási válaszlapok valamelyikét aláírva visszaküldte, ezzel elfogadta a kiutalást és ezen a kiutalás időpontjáig nem változtatott, akkor szerződése megtakarítási időszakát véglegesen lezárjuk. A kifizetés csak a kiutalást követően történhet meg. A kifizetésre akkor kerülhet sor, ha: • a kölcsönt nem kérte, beküldte a lakáscélt igazoló dokumentumokból azokat, amelyeket a kifizetéshez kérünk, akkor a kiutalást követő 15 banki munkanapon belül kifizetjük a megtakarítás összegét, • hitellel kéri, és a hitelszerződésben felsorolt kifizetési feltételek közül az utolsó is teljesült, akkor 15 banki munkanapon belül fizetjük ki az igényelt összeget (legkorábban a kiutalást követően).
-
- Mit küldjek vissza, ha nem tudom, mikor tudok lakáscélt igazolni? Mennyivel jutok később a pénzhez?
- Ebben az esetben ne nyilatkozzon a kiutalás elfogadásáról. A kiutalást a felajánlott kiutalási időpontban hatályon kívül helyezzük. A későbbiek folyamán bármikor kérheti, hogy szerződését újra soroljuk be a kiutalásra váró szerződések közé. Amelyik hónap 25. napjáig ezt jelzi telefonos vagy személyes ügyfélszolgálatunkon, illetve elektronikus bejelentési csatornán, a következő hónap 1. napjával kezdődik a kiutalási időszak, melyről az adott hónapban írásban tájékoztatjuk a kiutalás elfogadásához szükséges válaszlapokkal együtt.
-
- Mikortól jók a számlák?
- Az elfogadott AVISO (kiutalási tájékoztató) kiküldése hónapjának első napjától keltezett számlák fogadhatók el, amennyiben a kiutalást a megadott határidőn belül elfogadja.
-
- A számlámon van olyan tétel, ami nem a felújításhoz / építkezéshez szükséges, hanem pl. kerti szerszámok, virágcserép és üvegfesték is szerepel rajta. Azt is betudják a lakáscél igazolásomba?
- Ha a számlán olyan tétel is szerepel, ami nem igazolja a lakáscél megvalósulását, akkor annak összegét a számla végösszegéből levonjuk és igazolásként csak azt az összeget, fogadjuk el, ami a felújítás (építkezés) keretén belül beszámítható.
-
- Lakást szeretnék venni. Mikor köthetem meg a szerződést? Ha most kötök adás-vételi szerződést, de a Fundamenta-Lakáskassza szerződésem csak ... hónap múlva jár le, hogy használhatom fel a pénzt erre a vásárlásra?
- Az adás-vételi szerződést megkötheti a Fundamenta-Lakáskassza szerződés kiutalási időszakának kezdete előtt is. Azt vizsgáljuk, hogy a kiutalási időszakban (a kiutalási megkérdezés - AVISO kiküldés - hónapjának első napja után) van-e még fennmaradó, ki nem fizetett vételárrész. Amennyiben még van fennmaradó vételárrész és a tulajdonrész megvásárlása a szerződésből igényelt összeggel arányos, úgy az adás-vétel nem tekinthető lezártnak, lakáscélként el tudjuk fogadni.
-
- Lakáskölcsön esetén kinek kell kitölteni a papírokat?
- Az adósnak, adóstársnak és szükség esetén adóstársként bevont egyéb személynek az adatait illetve aláírását kell a formanyomtatványoknak tartalmaznia. Adós lesz a nagykorú kedvezményezett (hiányában a szerződő fél), adóstárs lesz a szerződő fél (ha van kedvezményezett) és adóstársak lesznek automatikusan a házastársak. A felvenni kívánt hitelösszeg nagyságától függően kérünk bevonni további személyt (személyeket) illetve fedezeti ingatlant.
-
- Lejárt a szerződésem, kölcsönt igényeltem. Mennyi idő múlva fizetik ki?
- A hiánytalanul, feldolgozhatóan beérkezett hitelkérelmi nyomtatványok feldolgozási ideje 30 nap. Amennyiben hitelképesnek bizonyul az ügylet, postázzuk a hitelszerződést, melyben felsoroljuk a kifizetési feltételeket. Az utolsó kifizetési feltétel teljesülését követő 15. munkanap a kifizetés legkésőbbi időpontja. (Legkorábban a kiutalást követően.)
-
- Kevesebb pénz kell, mint a szerződéses összeg, de több mint a betétrészem. Mit tegyek?
- A hitelkérelmi nyomtatvány visszaküldésével együtt jelezze csökkentett összegű hiteligényét. Erre a hitelkérelmi nyomtatvány (hitelkérelem magánszemélyek részére) 1-es pontjában van lehetőség.
-
- Több pénzre van szükségem, mint a szerződéses összeg. Mit tegyek?
- Kérheti a szerződéses összeg emelését kiutalás előtt. Kérjük, ebben az esetben egyeztessen munkatársainkkal, mert a szerződéses összeg emelése általában együtt jár azzal, hogy a már megvalósult kiutalási feltételek olyan értékhatár alá esnek vissza, hogy a kiutalási időszak később újra kezdődik. Állami támogatásra jogosult szerződések esetében a szerződéses összeg 2018. október 16-át követően történt emelése nem eredményez a Szerződő fél számára többlet állami támogatást.
-
- Ha ki tudnám egy összegben fizetni a lakáskölcsönt, arra van-e lehetőségem? Mit kell tennem, ha ez a szándékom?
- Levélben vagy telefonon is jelezheti, hogy ez a szándéka. Tájékoztatjuk Önt, hogy milyen határidővel, milyen számlaszámra, mekkora összeget kell átutalnia ahhoz, hogy hitele kiegyenlítésre kerüljön. Ha ingatlanára jelzálogot jegyeztünk be a hitel miatt, a hitel maradéktalan visszafizetéséről értesítjük Önt, és ezzel együtt postázzuk a jelzálogtörléshez és a biztosítás engedményezésének feloldásához szükséges igazolást. Hitelszámla lezárására csak abban az esetben van lehetőség, ha a lakáscélú felhasználás igazolása már megtörtént.
-
- Ha nagyobb összeget tudok befizetni, hogy kevesebb legyen a lakáskölcsönöm összege, megtehetem-e? Milyen számlaszámra? Kell-e ehhez engedélyt kérnem? Ettől csökken-e a havi törlesztő részlet?
- Külön értesítés nélkül befizethet a hitelszámlájára nagyobb összeget. Ezzel nem a hitel törlesztő részlete csökken, hanem annak futamideje.
-
- Csekken szeretném fizetni a hiteltörlesztést. Küldenek-e csekket?
- Hitel törlesztése kizárólag csoportos beszedési megbízás keretén belül történhet.
-
- Hol van leírva, hogy csak inkasszóval fizethetek?
- Hitelszerződés részét képező Általános Feltételekben, illetve a kölcsönszerződésben rögzítjük ezt.
-
- Volt pénz a számlámon, miért nem tudták leemelni a havi esedékes törlesztő részletet?
- A csoportos beszedési megbízás érvényessége esetén minden hónap elején elindítunk egy beszedési kérelmet bankja felé. Ha a bank a kért összeget nem utalja, annak több oka lehet. Leggyakoribb indok a "nincs elég fedezet" a számlán. (Példa: ha mi 8-án indítjuk az inkasszó-kérelmet, bankja ezt 9-én teljesítené, de az Ön fizetése csak 10-én érkezik bankszámlájára, már akadályokba ütközik a törlesztő részlet beszedése).
-
- Miért írják le rögtön az elmaradásról szóló levélben, hogy milyen szankciókkal sújthatnak?
- Kötelességünk tájékoztatni ügyfeleinket, milyen hátrányok érhetik, ha meghatározott ideig nem fizet, vagy fennálló hátraléka elér bizonyos mértéket.
-
- Hol van leírva, hogy a megtakarításomat csak a hitellel együtt fizetik ki?
- Amennyiben a megtakarítása mellett a hitel lehetőséggel is élni kíván, a teljes összeget egyben fizetjük ki Önnek, részkifizetést nem teljesítünk - erről tájékoztatjuk a kiutalási értesítőben, az Üzletszabályzatban, ezen kívül a hitelszerződésben szintén rögzítjük ezt.
-
- Célbaérő Lakáshitel igénylése esetén mennyit fogok havonta fizetni? Mennyi ideig?
Mind a hitel futamidejét, mind a kamatát, mind pedig a kezelési költség mértékét a Lakásszámla Ön által választott módozata határozza meg. (A 2017.12.15 után kötött szerződések esetén nincs kezelési költség.) A havi törlesztőrészlet fix összegű, a szerződéses összeg ezrelékében adjuk meg, melynek mértékét az Üzletszabályzat tartalmazza. A törlesztés futamidejét a kölcsönszerződésben is rögzítjük. Előtörlesztés esetén az Ön havi törlesztőrészletének összege nem módosul, a hitel futamideje csökken.
-
- Felújítani szeretnék. Ebben az esetben hogyan kell a lakáscélt igazolni?
A kifizetés előtt a felújítani tervezett ingatlan tulajdoni lapja szükséges az igazoláshoz, melyen előzetesen ellenőrizzük a lakáscélú felhasználáshoz szükséges feltételeket. Vizsgáljuk, hogy a megadott ingatlan lakóingatlannak (pl.: lakás, családi ház, tanya) minősül-e. Továbbá megnézzük, hogy az ingatlanban a szerződő (vagy kedvezményezett jelölése esetén a kedvezményezett), vagy közeli hozzátartozója véglegesen bejegyzett tulajdonos vagy az ingatlan haszonélvezője/özvegyi jog jogosultja-e. A tulajdoni lapot nem kell beküldeni, azt a Díjtáblázatban foglalt díj ellenében a Fundamenta kéri le.
A kifizetést követően 180 napon belül kell megküldeni a felújításhoz kapcsolódó anyagokról, szolgáltatásokról szóló számlákat, valamint a számlaösszesítő nyilatkozatot.
A 2018.10.17. napját követően kötött, állami támogatással NEM érintett lakásszámlák felhasználása a számlák beküldése helyett egy egyszerű nyilatkozattal (Nyilatkozat a lakás-előtakarékossági szerződés lakáscélú felhasználásáról) is igazolható, mely szerint a felújítás valóban megtörtént.
-
- Milyen számlákat fogadnak el?
Lakáscélú felhasználás igazolásaként olyan számla fogadható el, amely a lakáson belüli átalakítással, komfortosítással, a lakhatóság biztosításával, vagy építéssel kapcsolatos. Elfogadhatóak továbbá a kert kialakításához kapcsolódó számlák is. Bővebb információt, konkrét példákat IDE KATTINTVA találhat.
Számla lehet bármilyen adóigazgatási azonosításra alkalmas bizonylat (irat), melynek a következő adatokat kell tartalmaznia:
- a terméket átadó (szolgáltatást nyújtó) adóalany neve, címe és adóigazgatási azonosító száma;
- a terméket átvevő (szolgáltatást saját nevében megrendelő) neve, címe (A számláknak a kedvezményezett vagy közeli hozzátartozója nevére és a finanszírozott ingatlan címére kell szólniuk.);
- a teljesítés időpontja;
- a termék (szolgáltatás) megnevezése, valamint besorolási száma;
- az adó alapja;
- a felszámított adó százalékos mértéke;
- az áthárított adó összege;
A lakáscél igazoláshoz elegendő az eredeti számlák másolatát eljuttatni Társaságunkhoz. Előlegszámlát csak végszámlával együtt áll módunkban elfogadni.
-
- Az ajánlaton nem azt az összeget jelöltem be, mint a visszaigazoláson található megtakarítás. Most melyiket fizessem?
- A szerződéshez tartozik egy hivatalos megtakarítási összeg (a szerződéses összeg megadott ezreléke), ami nem kerek összeg, és tartozik egy ügyfél által vállalt, ehhez legközelebb álló kerekített összeg. Így Ön a vállalt havi megtakarítással tudja szerződésére a befizetéseket teljesíteni, ami az ajánlaton szerepel.
-
- ... év ... hónapban kötöttem a szerződést. Miért nem akkor kezdődött a megtakarításom?
- A szerződés futamideje, megtakarítási kezdete annak a hónapnak az első napjától indul, amikor a számlájára beérkezett a módozat szerinti első teljes havi megtakarítás. Ha szerződéskötéskor csak a számlanyitási díjat fizette meg, és a megtakarításokat például két hónap múlva kezdte el fizetni, akkor a megtakarítási idő a szerződéskötést követő két hónap múlva kezdődött.
-
- Mikor postázzák a számlakivonatomat?
- Számlakivonatot díjmentesen évente egyszer postázunk, a megtakarítási év lezárását és az állami támogatás jóváírását követően. Amennyiben számlakivonatát nem kapta meg, kérjük jelezze telefonos ügyfélszolgálatunkon, személyes ügyfélszolgálati irodánkban vagy írásban és ismét postázzuk. Fontos, hogy leveleinket a nyilvántartásunkban szereplő levelezési címre küldjük ki, így lakcímváltozást időben jelentse be.
-
- A számlakivonaton nem látom a ... havi befizetést. Miért?
- Kérjük, először legyen szíves leellenőrizni a számlakészítés időpontját és azt, hogy a számlakivonat milyen -tól -ig dátummal adja meg a teljesítés adatait. Ha az Ön befizetése ezen időszak előtt vagy után történt, a számlakivonaton nem látszódhat. Ha az adott időszakon belül történt befizetése nincs feltüntetve, akkor juttassa el Társaságunkhoz a befizetésről szóló bizonylat fénymásolatát (csekk feladóvevény, átutalásról szóló bankszámlakivonat) és kérje az összeg lekönyvelését.
-
- Szerződésem februárban indult, miért nem kaptam meg a 240.000 Ft befizetésem után a 72.000 Ft-os állami támogatást?
2007.01.01-től változott az állami támogatás igénylésének rendje. Míg addig elegendő volt az állami támogatás optimális kihasználása érdekében a megtakarítási év utolsó hónapjában befizetni az elmaradást és/vagy kiegészíteni a már befizetett összeget a maximumra, addig 2007-től a teljes megtakarítási év vonatkozásában a következő módon vizsgálja a Magyar Államkincstár az állami támogatás mértékét: - megtakarítási év első felében beérkezett összegre jár az állami támogatás a megadott maximum figyelembevételével (éves maximum: 2003.03.30-ig kötött szerződéseknél 120.000 Ft 2003.04.01-től kötött szerződéseknél 240.000 Ft) - 3. és 4. negyedévben a beérkezett összegre csak az éves megtakarításra járó állami támogatás 25-25%-a jár. Így pl. aki az utolsó negyedévben fizeti be a teljes évi megtakarítását, az arra járó állami támogatásnak csak a 25%-át kapja. Ezért különösen fontos, hogy ügyfeleink mindig havi rendszerességgel helyezzék el megtakarításaikat betétszámlájukon.
a lakástakarékpénztárakról szóló 1996. évi CXIII. törvény (továbbiakban: Ltp. tv.) módosításáról szóló 2018. évi LXIII. törvény 2018. október 17. napján hatályba lépett. A módosítás értelmében 2018. október 17. napjától kötött lakás-előtakarékossági szerződések esetében a lakás-előtakarékoskodót az Ltp. tv. 21. § szerinti állami támogatás nem illeti meg. 2018. október 17. napját megelőzően kötött lakás-előtakarékossági szerződés megtakarítási idejének meghosszabbítása esetén az Ltp. tv. 21. § szerinti állami támogatás a meghosszabbított megtakarítási időre nem illeti meg a lakás-előtakarékoskodót, az állami támogatás ezen meghosszabbított megtakarítási időre nem igényelhető. Tehát a törvény módosítás értelmében állami támogatás igénylésére csak a 18.10.17. előtt kötött szerződések jogosultak.
-
- Meddig kell szerződésemre érkeznie a havi megtakarításoknak?
- A havi megtakarítás optimális beérkezése adott hónap 13-a. Amennyiben havi rendszerességgel, de mindig később teljesít befizetést, az állami támogatás veszteséget nem okoz, de a szerződéskötéskor elvárt kiutalási időpont csúszásával járhat.
-
- Ha kevesebbet fizetek be, nem jár az állami támogatás?
- Ha kevesebbet fizet be, mint a vállat havi megtakarítása összege, az állami támogatást akkor is megigényeljük, de szerződésén a betétösszeg növekedése elmarad az optimálistól: részben a kevesebb befizetett összeg miatt kevesebb lesz a megtakarítás, mint amit az eltelt időszak igényelne, részben a kevesebb befizetett összegre kevesebb állami támogatás jár, tovább növelve az elmaradás mértékét és változhat a kiutalásig tartó megtakarítási időszak. A lakástakarékpénztárakról szóló 1996. évi CXIII. törvény (továbbiakban: Ltp. tv.) módosításáról szóló 2018. évi LXIII. törvény alapján állami támogatás igénylésére csak a 18.10.17. előtt kötött szerződések jogosultak.
-
- Megváltozott a lakcímem, hogyan jelenthetem be?
- Lakcímváltozását vagy levelezési cím felrögzítésének, illetve változtatásának kérelmét szerződésszámra hivatkozva postai úton hozzánk juttatott levélben legyen szíves bejelenteni, aláírásával megerősítve rendelkezését. Bejelentését megteheti telefonos ügyfélszolgálatunk segítségével is, személyi adatainak egyeztetése után munkatársaink készséggel állnak rendelkezésére. Elektronikus csatornán (e-mail, fax) érkezett módosítási kérelmet akkor áll módunkban figyelembe venni, ha csatoltan megküldi a lakcímkártya másolatát. Amennyiben lakcíme változott, és korábban adott meg levelezési címet, a változás bejelentésével egy időben azt is legyen szíves jelezni, hogy a levelezési címet fenntartja-e, vagy kéri azt törölni.
-
- Mást szeretnék kedvezményezettnek. Hogy tehetem ezt meg? Milyen adatok szükségesek?
A kedvezményezett módosítására a kiutalást megelőző 30 napig van lehetősége. Ehhez szükségünk van az új kedvezményezett összes személyi adatára: név - születési név - születési idő - születési hely - anyja neve - lakcím - telefonszám - személyi igazolvány száma – lakcímkártyaszám - adóazonosító jel - elérhetőség (telefonszám, e-mail cím). Kedvezményezettet írásban, telefonos vagy személyes ügyfélszolgálatunkon keresztül módosíthat.
A 2018. október 17. előtt létrejött, állami támogatásra jogosult szerződések esetében is lehetőség van a kedvezményezett módosítására. Ebben az esetben az állami támogatás az új kedvezményezett javára ugyanazon megtakarítási évekre és legfeljebb olyan összegekben igényelhető, amelyek tekintetében az állami támogatás igénylési feltételei 2018. október 16. napján fennálltak.
-
- Szóltam a bankban, hogy minden hónapban menjen a pénz. Miért nem kérik?
- A bankon keresztül történő fizetési módokban elkülönülnek egymástól az átutalási megbízással és a csoportos beszedési megbízással történő teljesítések. Ha Ön rendszeres átutalási megbízást adott, és bankja azt nem teljesíti, akkor pénzintézetében tud érdeklődni ennek okáról. Ha Ön csoportos beszedési megbízást adott, akkor arról a bank elektronikus visszaigazolását várjuk. Attól a hónaptól tudjuk a megbízást teljesíteni, amelyik hónap elején a bank visszaigazolása már rendelkezésünkre áll. Ezen kívül fontos leellenőriznie, hogy az inkasszó érvényesítésének napján elegendő fedezet van-e a számláján.
-
- Mit kell tennem, ha eddig csekken fizettem, most átutalással szeretnék?
- Kérjük, szándékát jelentse be e-mailben, személyes- vagy telefonos ügyfélszolgálatunkon. Ezzel elkerülhető, hogy feleslegesen küldjünk csekket. Az átutalási megbízást a szerződéséhez tartozó számlaszám segítségével bankjában tudja megadni. Szerződéséhez tartozó számlaszámát megtalálja a szerződés visszaigazolásán vagy számlakivonatain.
-
- Mit kell tennem, ha eddig csekken fizettem, most inkasszóval szeretnék?
- Kérjük, fáradjon be a számlavezető bankjába és adjon csoportos beszedési megbízást. Legyen szíves, vigye magával a lakás-takarékpénztári számlájának a számát. A megbízáson a fogyasztóként a szerződő nevét, címét és azonosítóként a tíz jegyű szerződésszámát egyben, kötőjel nélkül kell rögzítetnie a bankjánál. Jogosult azonosítóként a banknál a következőt kérje rögzíteni: A12217595.
-
- Mit kell tennem, ha eddig átutalással fizettem, most csekken szeretnék?
- Telefonon, levélben vagy személyes ügyfélszolgálatunkon jelentheti be. A díjfizetési módot szerződésén átállítjuk, hogy a továbbiakban rendszeresen kapjon csekket. Az átállítás díjköteles, díját a díjtáblázat tartalmazza.
-
- Nem kaptam meg a csekkeket, elvesztek-megrongálódtak a csekkek. Hogyan pótolhatnám?
- E-mailben, telefonon, levélben vagy személyes ügyfélszolgálatunkon jelezze, hogy csekket kér, és mi pótoljuk azokat.
-
- Rózsaszín postai csekken befizethetem-e a megtakarításokat?
- Nem.
-
- Csekken lévő számlaszámra átutaltam a havi megtakarításomat. Miért utalták vissza?
- A csekken lévő összeget a csekkazonosító alapján könyveljük betétszámlájára, az azon megadott számlaszám csak a Fundamenta-Lakáskassza Zrt központi számlaszámát tartalmazza. A szerződés egyedi számlaszámát a szerződés visszaigazoláson vagy az általunk korábban kiküldött számlakivonaton találja.
-
- Eddig havi 10 000 Ft-ot fizettem, fizethetek-e többet? Módosíthatom-e úgy a szerződést, hogy a magasabb állami támogatás járjon?
Ha 2003.04.01 előtt kötötte a szerződést, akkor nem tudja szerződését úgy módosítani, hogy évi 120 000 Ft befizetés felett is járjon állami támogatás. ˇ Ha 2003.04.01. vagy ez utáni a szerződéskötés időpontja, akkor módosítás nélkül vagy szerződésmódosítással fizethet az eredetileg vállalt havi megtakarításnál magasabb összeget. Az állami támogatás veszteség elkerülése érdekében javasoljuk, hogy közvetlenül telefonos vagy személyes ügyfélszolgálatunkkal vegye fel a kapcsolatot, ahol igényének megfelelően munkatársunk javaslatot tesz a módosításra és rögzíti is kérésére.
Tekintettel a lakástakarékpénztárakról szóló 1996. évi CXIII. törvény (továbbiakban: Ltp. tv.) módosításáról szóló 2018. évi LXIII. törvényre ha a 2018. október 17-ét követően aláírt szerződésmódosítás a szerződés futamidejét vagy a vállalt megtakarítás összegét növeli, a szerződésre állami támogatás legfeljebb a 2018. október 16-án érvényes futamidőnek és vállalt rendszeres megtakarítási összegnek megfelelően igényelhető.
-
- Korlátozva van a szerződésem az önkormányzatra (bankra, takarékszövetkezetre), módosíthatom-e a szerződést? Bejelenthetem-e a lakcímváltozást? Jelölhetek-e meg kedvezményezettet?
- Korlátozott szerződésnél bármilyen változtatást csak az engedményezett engedélyével hajthatunk végre. Ezért az ilyen változtatásokat kérjük postai úton hozzánk juttatott levélben bejelenteni az engedély csatolásával. Lakcímet, levelezési címet a jogosult engedélye nélkül is módosítunk, kivéve, ha a levelezési cím a jogosulté.
-
- Mi az a Kassza-Fon?
- A Kassza-Fon szolgáltatás telefonos ügyintézést tesz lehetővé. Ügyfelünk (adott szerződésnél mindig csak a szerződő fél) telefonon kérhet számlainformációt, megváltoztathatja a fizetési módot, a szerződés összegét, futamidejét, a kedvezményezettet, bejelentheti lakcímváltozását vagy bediktálhat levelezési címet. Adatpótlást (pl. adószám, személyi igazolvány szám) végezhet szolgáltatásunk segítségével. Ez gyorsabb ügyintézést tesz lehetővé.
-
- Miért kérik be mindig az adataimat? A héten már harmadszor kell bediktálnom.
- Általános tájékoztatáson túlmutató információt mindig a szerződő félnek adhatunk. Ehhez első sorban kérjük a szerződésszámot, majd a szerződésben tárolt adatok és a telefonáló által bediktált adatok egyeztetésével tudunk meggyőződni arról, hogy valóban a szerződő telefonál. Az azonosítást minden esetben el kell végezni, akkor is, ha rövid időn belül ugyanazzal az ügyintézővel kerül kapcsolatba.
-
- Melyek azok a módosítások, amelyek nem fogadhatóak el telefonon keresztül?
- Ha át szeretné ruházni a szerződést, azt csak levélben teheti meg, mert az új szerződő félnek aláírásával megerősítve vállalni kell, hogy a szerződés a nevére kerül. Névváltozással kapcsolatosan levélben tud rendelkezni, mert a megváltozott néven történő aláírásmintát ebben a formában áll módunkban nyilván tartani. Örökösödéssel kapcsolatos rendelkezést csak a hagyatéki végzés fénymásolatával a kijelölt örökös(ök) levélben, aláírásukkal megerősítve tehetnek. Ilyen jellegű rendelkezést telefonon keresztül nem áll módunkban elfogadni. Bármilyen kifizetéssel kapcsolatos rendelkezését csak postai úton küldött levélben (eredeti aláírással) fogadhatjuk el.
-
- Mikor jár le a szerződésem?
Az Üzletszabályzat részletes leírást ad a szerződés lejáratának feltételeiről. Akkor kiutalható egy szerződés, ha az alábbiak teljesülnek:
- eltelt a módozat szerinti minimális megtakarítási idő
- a teljes megtakarítás elérte a módozatban rögzített minimális megtakarítási hányadot
- a szerződés elérte, vagy meghaladta a megadott célértékszámot
-
- Mindig hivatkoznak az Üzletszabályzatra. Nekem olyan nincs. Hogyan kaphatnék?
- Az Üzletszabályzat nyomtatványunk az Ügyfélszolgálati irodában ki van függesztve. Kérhet e-mailben, levélben, telefonon, személyes ügyfélszolgálatunkon, illetve megtekintheti és letöltheti honlapunkról is a Hasznos/Dokumentumtár/Üzletszabályzat, Díjtáblázat menüpontból.
-
- Mi az értékszám? Honnan tudhatom, hogy most mennyi?
- Az értékszám az Ön megtakarításának rendszerességét méri, a szerződéses összeg és az eltelt idő függvényében. A cél értékszám elérése a kiutalás egyik alapvető feltétele. Ha rendszeresen teljesíti megtakarításait, akkor az értékszám a futamidő végére eléri a kívánt mértéket. Az értékszám alakulásáról az évente küldött számlakivonatokban tájékoztatjuk. Az aktuális értékszámról folyamatosan tájékozódhat a Fundamenta WebBankár felületén is.
-
- Hogy tudhatom meg év közben, hol tartok a befizetésekkel?
- Ügyfélszolgálatunkon személyi adatainak egyeztetése után munkatársaink készséggel állnak rendelkezésére. Levélben is kérhet kimutatást. Ha évközi számlaforgalmáról igazolást kér, a díjtáblázatban előírt díjjal betétszámláját megterheljük. Szerződése aktuális állapotát figyelemmel kísérheti a Fundamenta WebBankár felületén is.
-
- Hol találok több információt a lakástakarékpénztári számlámról?
- Kattintson a fejlécben található WebBankár gombra. Megújult felületünkön az aktuális információk és a számlatörténet megtekintése mellett, új lakás-előtakarékossági szerződést is köthet, módosíthatja adatait, valamint befizetéseit is kezelheti.
-
- Megváltozott a nevem, hogyan tudom bejelenteni?
- Névváltoztatási kérelmét postai úton eljutatott levélben tudja bejelenteni az adatváltozás bejelentése tárgyú adatlap segítségével, vagy a Fundamenta WebBankár adatmódosítás felületén.
-
- Mi a futár szerepe?
- A futár a megadott címre kiviszi az aláírandó dokumentumokat. Az ajánlatot a futár jelenlétében kell aláírnia, aki egyben ellenőrzi, hogy az ajánlaton szereplő adatok a valóságnak megfelelnek. A megbízott futár az aláírt szerződések egyik példányát elhozza Öntől. FONTOS! Csak személyesen írhatja alá a szerződést, meghatalmazott nem járhat el az Ön nevében! Amennyiben az online szerződéskitöltés során azt a lehetőséget választotta, hogy a számlanyitási díjat (és az első havi megtakarítást) a futárnál kívánja fizetni, akkor a szerződésben meghatározott összeget a futár átveszi Öntől. Amennyiben a banki átutalást választotta a számlanyitási díj befizetésére, akkor a futárnak a banki átutalást igazoló bizonylatot (vagy másolatát) kell átadnia.
-
- Mi legyen nálam a futárral való találkozáskor?
- Egyrészt Önnél kell lennie a személyi igazolványának, vagy egyéb Önt igazoló okiratnak, amelyet az ajánlat kitöltése során megadott és a lakcímkártyájának. Ezen kívül függően attól, hogy melyik számlanyitási díj befizetési módozatot választotta, vagy az átutalást igazoló bizonylatot (vagy a másolatát) vagy készpénzben kiszámolt összeget kell átadnia a futárnak. Ezek hiányában a szerződéskötés nem valósul meg.
-
- Mennyibe kerül a futár?
- A futárszolgálat az Ön számára ingyenes.
-
- Mikor jön a futár?
- Amennyiben az adott hét péntekéig 11 óra előtt köti meg a szerződést, akkor az azt követő héten keresi Önt fel a futárszolgálatunk munkatársa, időpont egyeztetést követően. A futár csak munkaidőben (9 és 17 óra között) keresi fel Önt, így kérjük, hogy az online regisztráció során azt a címet is adja meg, ahol munkaidőben tartózkodik. Ezen kívül egyéb információk megadásával is segítheti futárunkat, annak érdekében, hogy minél egyszerűbben elérjük Önt.
-
- Milyen díjakkal jár a számlanyitás a Fundamenta-Lakáskassza Zrt-nél?
- A számlanyitási díj az Ön által kiválasztott szerződéses összeg 1 %-a.
-
- Kérdés esetén hogyan érhető el a Fundamenta-Lakáskassza Zrt.?
- Bármilyen lakás-takarékpénztári termékkel szolgáltatással kapcsolatos kérdés estén forduljon az ügyfélszolgálatunkhoz írásban Kapcsolat oldalunkon, vagy a 06-1-411-8181-es telefonszámon.
-
- Technikai jellegű kérdéseimmel kihez fordulhatok?
- Technikai kérdésével, rendszerrel kapcsolatban kérjük, hívja a Helpdesket a 061-666-8410-es telefonszámon.
-
- Hogyan történik az online szerződéskötés?
- Lakástakarék kalkulátorral először ki kell számolni, hogy mely módozat felel meg Önnek, majd egy elektronikus adatlapot kell kitöltenie a Fundamenta honlapján vagy a Fundamenta WebBankár rendszerében. Az igénylést követi a számlanyitási díj befizetése, melyet Ön háromféleképpen rendezhet: elektronikusan a bankkártyájával, a bankjának adott átutalási megbízással vagy futár útján. Az online regisztráció kb. 10 perc alatt elvégezhető. Ezután előzetes időpont egyeztetést követően felkeresi Önt a Fundamenta-Lakáskassza Zrt. által küldött futár, aki elviszi az aláírandó ajánlatokat.
-
- Elhunyt a kedvezményezett. Mit kell tennem?
A kedvezményezett elhalálozása nem tartozik az örökösödés tárgykörébe. Kedvezményezett törlés vagy kedvezményezett módosítása érdekében, kérjük szerződésszámra hivatkozva küldje be a halotti anyakönyvi kivonat másolatát és rendelkezését, amennyiben másik kedvezményezettet kíván megjelölni.
A 2018.10.16-ig kötött szerződések esetén kérjük, hogy új kedvezményezett jelöléssel szíveskedjen rendelkezni arról, hogy a továbbiakban ki vegye igénybe az állami támogatást. Dönthet úgy, hogy átveszi Ön a szerződésen az állami támogatásra jogosult helyét, ha nincs másik szerződésen állami támogatásra jogosultsága, vagy megjelölhet másik közeli hozzátartozót (kedvezményezett személyt), aki szerződéskötés óta nem vett és jelenleg sem vesz igénybe más lakás-takarékpénztári szerződésen állami támogatást.
Felhívjuk a figyelmét, hogy az állami támogatás az új kedvezményezett javára ugyanazon megtakarítási évekre és legfeljebb olyan összegekben igényelhető, amelyek tekintetében az állami támogatás igénylési feltételei 2018. október 16. napján fennálltak.
-
- Elhunyt a szerződő fél. Mit kell tennem?
Szerződésszámra hivatkozva legyen szíves az elhalálozásról írásban értesíteni minket. Kérjük, csatolja a halotti anyakönyvi kivonatot. Amennyiben várhatóan lesz hagyatéki tárgyalás, annak végét meg kell várni, és utána kérjük a jogerős hagyatékátadó végzés fénymásolatát. Ha volt hagyatéki tárgyalás, és a végzés tételesen tartalmazza valamennyi ingó és ingatlan vagyont, de a lakás-előtakarékossági szerződés kimaradt belőle, emiatt nem határozható meg egyértelműen az örökös személye, akkor póthagyatéki eljárással kell rendezniük az örökség kérdését.
-
- Nem volt hagyatéki tárgyalás. Mit csináljak most?
Feltétlenül szükségünk van arra, hogy lássuk, ki rendelkezhet a szerződés felett. Ez összeghatártól független. Az öröklési rend megállapítására lehetőség van úgynevezett öröklési bizonyítvány kiállítására az öröklési ügyre joghatósággal rendelkező közjegyző által, abban az esetben, ha az örökhagyó után hagyatéki vagyon nem maradt, vagy hagyatéki vagyon kizárólag a 650/2012/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet területi hatálya alá nem tartozó államban maradt. Öröklési bizonyítvány kérhető akkor is, ha hagyatékátadó végzés meghozatalára még nem került sor és a kérelmező igazolja az elhunyt szerződő utáni öröklési rendet, valamint több örökösként érdekelt esetén azt is, hogy az öröklési rend tekintetében az örökösként érdekeltek között öröklési jogi vita nincs.
-
- Elhunyt a szerződő, volt kedvezményezett a szerződésen. Neki mi a teendője?
Ha elhunyt a szerződő fél és volt kedvezményezett a szerződésen, akkor automatikusan a kedvezményezett az, aki rendelkezhet a szerződéssel. Ha kiskorú a kedvezményezett, akkor a kiskorú törvényes képviselője a gyámhivatallal egyeztetve rendelkezhet a szerződésről.
-
- Nem volt kedvezményezett a szerződésen. Mi legyen a hagyatéki végzésben?
Ha a szerződésen nem volt megjelölve kedvezményezett, akkor a hagyatéki végzésben kell szerepelnie, hogy az adott szerződésről ki rendelkezhet. Előre kell értesíteni a közjegyzőt, hogy a szerződés adatait hivatalból tőlünk kikérhesse. A hagyatéki végzésbe a Fundamenta-Lakáskassza szerződést külön tételként kell szerepeltetni, megnevezve, hogy ki örökli. Kivétel ez alól az olyan hagyatéki végzés, ahol tételek felsorolása nélkül csak annyi szerepel, hogy "minden ingó és ingatlan vagyon" - nak ki az örököse. Több örökös esetében vagy minden örökös közjegyző előtt lemond egy örökös javára, és a megnevezett örökös rendelkezik a szerződéssel, vagy minden örökös rendelkezését megvárjuk és a szerződés felosztásának, átírásának, kifizetésének csak az összes rendelkezés beérkezése után tudunk eleget tenni. Minden esetben szükségünk lesz az örökös/örökösök személyi adataira, aláírására, melynek bejelentéséhez szükséges formanyomtatványt kérésre postázunk, illetve az örökös/örökösök aláírásával a szükséges adatokat formanyomtatvány nélkül, levélben is elfogadjuk. Szükséges adatok: név, születési név, anyja lánykori neve, születési dátum, hely, adóazonosító jel, személyi igazolvány száma, lakcímkártya száma, lakcím (ha ettől eltér, levelezési cím), egyéb elérhetőség (telefonszám, e-mail cím, fax.szám).
-
- Hitelt fizetünk vissza, elhunyt az adós. Mit tegyek?
Szerződésszámra való hivatkozással legyen szíves minket értesíteni a történtekről. Kérjük, szíveskedjenek a halotti anyakönyvi kivonat és a hagyatéki végzés másolati példányát Lakás-takarékpénztárunkhoz eljuttatni.
-
- Mit jelent az Gondoskodó lakásszámla elnevezés?
A „H” tarifa megnevezése, mely 60%-os hitelhányaddal és 3,5%-os hitelkamattal érhető el.
-
- Milyen célra használható fel a lakás-takarékpénztárnál összegyűjtött pénz?
Lakás-takarékpénztári megtakarításait, illetve a kedvezményes hitelt Ön felújításra, építésre/bővítésre, lakóingatlan vásárlására, nyugdíjasházban bérleti jog vásárlása, lakáscélú hitel kiváltására, közművesítésre, NOK (nemzeti otthonteremtési közösség) törvény szerinti közösségbe teljesítendő befizetésre használhatja fel (bővebben lásd: Lakáscélú felhasználás című pont).
-
- Milyen díjakkal jár a számlanyitás a Fundamenta-Lakáskasszánál?
A számlanyitási díj az Ön által kiválasztott szerződéses összeg 1 százaléka.
-
- Köthetek-e szerződést, ha nekem már van egy? Kaphatok-e mindegyik szerződésre kamatbónuszt?
Ön egy időben több szerződéssel is rendelkezhet. Amennyiben több Gondoskodó Lakásszámlával rendelkezik, úgy többszörösen is igénybe veheti a kamatbónusz nyújtotta előnyöket.
-
- Már két hete odaadtam a személyi Bankárnak a pénzt, de még nem kaptam semmilyen visszajelzést. Miért? Mikor kapok?
A lakás-előtakarékossági szerződés rögzítése az ajánlat aláírását követő egy hónapon belül történik meg, melyről rendszerünk automatikusan visszaigazolást küld. Ha az ajánlati kötöttség ideje (30 nap) alatt szerződése (például adathiány miatt) nem került rögzítésre, arról értesítjük üzletkötőjét. Az üzletkötő ismét felveszi Önnel a kapcsolatot és tájékoztatja a szükséges hiánypótlásról.
-
- Azt írták a visszaigazolásban, hogy csekken fogok fizetni, pedig én csoportos beszedési megbízást adtam. Miért?
A csoportos beszedési megbízást postai úton továbbítjuk bankjába, ahol ezt rögzítik, és a banktól várjuk az elektronikus visszaigazolást. Ameddig ez nem történik meg, áthidaló megoldásként csekket küldünk ügyfelünknek, hogy a megtakarítás folyamatos legyen. Ezt csak úgy tudjuk megtenni, ha rendszerünkben csekkes díjfizetést regisztrálunk egészen az inkasszó megbízás érvénybe lépéséig. A bank által megküldött, Társaságunk részéről is elfogadott megbízásról írásban értesítjük ügyfeleinket.
-
- Befizettem a számlanyitási díjat, ettől a hónaptól számít a vállalt megtakarítási idő?
A számlanyitási díj megfizetése az ajánlat elfogadásának és a szerződés létrejöttének a feltétele. Ez önmagában nem jelenti a megtakarítási idő kezdetét. Ha szeretné, hogy szerződésének megtakarítási időszaka a szerződéskötéssel együtt kezdődjön, a számlanyitási díjon felül fizessen be egy havi megtakarítási összeg és egy havi számlavezetési díjat.
-
- Ha hamarabb befizetem, amit vállaltam, hamarabb lejár a szerződésem?
A szerződések minimális megtakarítási ideje a szerződés módozatától függ. Hiába teljesíti előbb a vállalt összeget, a szerződés módozat szerinti minimális megtakarítási időszaka előtt a szerződés nem jár le. 2018.10.16-ig létrejött, állami támogatásra jogosult szerződések esetén állami támogatás veszteség is érheti (2018.10.16-ig kötött szerződések esetén), ha nem rendszeresen teljesíti a megtakarítását.
-
- Nem kaptam szerződés visszaigazolást, hogyan kérhetek?
A szerződés visszaigazolását kérheti telefonon, levélben, e-mailben a pontos lakcím megjelölésével vagy személyes ügyfélszolgálatunkon.
-
- Megkaptam a szerződés visszaigazolását, de hibás. Szeretném, ha kijavítanák. Mi a teendőm?
A hibásnak tartott adatok kijavítását kérheti telefonon, levélben vagy személyes ügyfélszolgálatunkon. E-mailben csak abban az esetben, ha az ajánlati nyomtatványon helyesen szerepeltek az adatok, és azok tévesen kerültek rögzítésre.
-
- Mit jelent az Megvalósító lakáshitel elnevezés?
A nulladik időpontban a teljes szerződéses összeget (mind a lakáskölcsönt, mind az állami támogatást (amennyiben a szerződés jogosult állami támogatásra), vagy kamatbónuszt, a még be nem fizetett megtakarítással együtt) előre, akár a lakástakarék szerződés megkötését követően fel lehet venni és lakáscélra fordítani.
-
- Mit jelent a Továbblépő lakáshitel elnevezés?
2018. október 17. napját megelőzően kötött lakás-előtakarékossági szerződés esetében igénybevehető konstrukció, mellyel a teljes szerződéses összeget (mind a lakáskölcsönt, mind az állami támogatást, a még be nem fizetett megtakarítással együtt) akár 2 év és 10%-os megtakarítási hányad elérése után fel lehet venni és lakáscélra fordítani.
-
- Mit jelent az Otthontervező Társasházi számla elnevezés?
A társasházi és lakásszövetkezetek számára elérhető ”A” tarifájú szerződéseket foglalja magába, amelyek 60%-os hitelhányadot és 3,5 %-os hitelkamatot tartalmaznak.
-
- Miért leveleznek velem, amikor nem kötöttem Önökkel szerződést? (közműfejlesztés esetén kötött szerződéseknél fordul elő gyakran)
Ha nem tud lakás-takarékpénztári szerződésről, kérjük, gondolja át: van-e közművesítésre kötött részletfizetési megállapodása a helyi önkormányzattal vagy vízközmű társulattal. A közműberuházások igen gyakran lakás-takarékpénztári szerződések segítségével valósulnak meg.
-
- Mi az a lakás-takarékpénztári szerződés?
A lakás-takarékpénztári szerződés magában foglal egy betét- és egy hitelszerződést. Ön, mint szerződő vállalja, hogy a választott módozatban meghatározott megtakarítási idő alatt, meghatározott összeget, meghatározott rendszerességgel a Fundamentánál betétként elhelyez és leköt. A Fundamenta pedig kötelezettséget vállal arra, hogy a megtakarítási időszakot követően, az Ön, illetve a kedvezményezett kérésére a szerződésben meghatározott feltételek teljesülése valamint hitelképesség esetén, a módozatban rögzített feltételekkel lakáscélú kölcsönt nyújt.
A lakás-takarékpénztári szerződésről szívesen nyújtanak további, részletes felvilágosítást Személyi Bankáraink, illetve telefonon, írásban és személyesen is elérhet minket Kapcsolat oldalunkon keresztül. Termékünkről részletesen az Üzletszabályzatban olvashat.
-
- Mi a kedvezményezett szerepe? Ki lehet kedvezményezett? Megjelölhetem-e kedvezményezettnek a keresztlányomat, a testvérem gyermekét, a házastársam édesanyját?
Amennyiben Ön megjelöl kedvezményezettet a Lakásszámláján, úgy a szerződést a kedvezményezett, vagy az ő közeli hozzátartozójának lakáscéljának megvalósítására használhatják fel.
Kedvezményezett kizárólag közeli hozzátartozó lehet. A közeli hozzátartozók körét jogszabály (2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről 8:1 § (1) 1. pont) határozza meg, mely szerint közeli hozzátartozó a házastárs, valamint az egyeneságbeli rokon (pl.: szülő, nagyszülő, gyermek, unoka) és az örökbefogadott, a mostoha- és a nevelt gyermek, az örökbefogadó-, a mostoha- és a nevelőszülő és a testvér. Ezért például a keresztlány, a testvér gyermeke, a házastárs édesanyja nem lehet kedvezményezett a Lakásszámlán.
-
- Mit jelent a Gyarapodó lakásszámla elnevezés?
„N” tarifa megnevezése, mely 50%-os hitelhányaddal és 5,5%-os hitelkamattal érhető el.